Published on inregion.cz (https://www.perognuno.cz)

Domů > Plošné kácení stromů podél železničních tratí je nezákonné

Plošné kácení stromů podél železničních tratí je nezákonné

Autor: 
Jiří Krásenský
Datum zveřejnění: 
Pondělí, Únor 24, 2020 - 05:30
Plošné Kácení stromů podél železničních tratí je nezákonné

PRAHA : Správa železnic prosazuje plošné kácení stromů podél tratí, avšak podle výroku Nejvyššího správního soudu je nezákonné. Výsek a výřez stromů umožňuje novela o drahách bez ohledu na to, zda skutečně hrozí pád stromu do železniční tratě. Nedávný rozsudek Nejvyššího správního soudu však plošné kácení stromů označil z preventivních důvodů jako nezákonné.

Většina stromů v okolí dráhy bezpečnost železnice neohrožuje

Novela zákona o drahách účinná od 15. ledna 2020 říká, že bezpečnost dráhy ohrožují dřeviny nebo jejich větve, pokud by i jen teoreticky mohly dopadnout na koleje. Provozovatel železniční dráhy tím získává zároveň právo takové dřeviny odstraňovat a navíc k tomu může vyzvat i majitele pozemků v okolí železniční cesty. Podle výroku Nejvyššího správního soudu však nelze v okolí železnice odstraňovat stromy jen proto, že jsou v „dopadové vzdálenosti“ od kolejí. Provozovatel drah musí nejdříve zjistit u konkrétních stromů, zda hrozí nebezpečí pádu stromu nebo větví. Soud výrokuje, že nestačí byť jen teoretická možnost, že určitý strom by při pádu mohl zasáhnout dráhu, třebaže aktuálnímu nebezpečí pádu tohoto stromu nic nenasvědčuje. 

Na změnách legislativy v neprospěch stromů má svůj podíl Ministerstvo životního prostředí 

Tristní na celé věci je skutečnost, že Ministerstvo životního prostředí ( MZP ) je spolu s tím jedním ze spoluiniciátorů projektu Sázíme budoucnost. Právě vzrostlé stromy však jsou pro ochranu před negativními dopady klimatické změny tím nejcennějším, co lidstvo má relativně ve svých rukou. Spolky Arnika a Společnost pro zahradní a krajinářskou tvorbu s Nadací Partnerství společně z tohoto důvodu vyzvaly ministra životního prostředí, aby využil svých kompetencí a co nejrychleji podnikl kroky, které bezdůvodnému kácení stovek tisíc vzrostlých stromů zabrání. Úkolem ministerstva je nyní vytvoření jasného metodického pokynu pro státní úředníky svého rezortu, jak mají s ohledem na novou legislativu postupovat, aby vitální stromy zůstaly zachovány i v okolí drah.

"Stromy jsou naší nejúčinnější klimatizací a před jednostranně vynuceným plošným kácením, bychom je měli chránit. Ke kácení vzrostlé zeleně podél tratí musíme přistupovat s rozmyslem, až po vyhodnocení skutečného stavu jednotlivých stromů v konkrétní lokalitě. Zákon o ochraně přírody a krajiny dává železničářům jednoduché nástroje. Stačí je využívat, což se zatím bohužel neděje“

upozorňuje Marcela Klemensová z Arniky. 

  • stromy
  • ekologie
  • železnice
  • doprava
  • magazín
  • ochrana přírody
  • klima
  • klimatická změna
  • ochrana krajiny
  • kácení stromů
  • sždc